impressie afbeelding

Nul op de Meter monitoring: hoe werkt dat?

15 november 2018

Fijn Wonen realiseert voor Actium 30 Nul op de Meter (NOM) woningen in woonpark Diepstroeten. Voor Actium is dit een primeur. Nooit eerder bouwden wij sociale huurwoningen die volledig aardgasloos en all-electric zijn.


Nul op de Meter betekent dat een huis net zo veel energie opwekt als dat het verbruikt. Om er ook daadwerkelijk voor te zorgen dat de energierekening aan het einde van het jaar nul euro is, vraagt dat van huurders dat zij bewust omgaan met hun energieverbruik. Om hierbij te ondersteunen worden alle huurders begeleid door woonconsulent Ferry van Asperen van Fijn Wonen. De komende 10 jaar monitoren huurders hun eigen energieverbruik. Hoe gaat dat in z’n werk?


"Niet alleen een prettige woning, maar ook invloed uitoefenen op je energieverbruik."

Slim omgaan met de woning loont

Ferry van Asperen: “Voor huurders is de verandering groot. Vaak gaan ze van een slecht geïsoleerde woning op gas naar een volledig elektrische woning met een Warmte Terug Win installatie (WTW), warmtepomp en zonnepanelen.” Daarom geeft de woonconsulent huurders altijd eerst goed uitleg over de woning en advies over het gebruik. “Want door slim om te gaan met bijvoorbeeld je verwarming, heb je niet alleen een prettige woning, maar ook invloed op je energiegebruik.” Ook helpt Ferry van Asperen bij het omzetten van het energiecontract.

Persoonlijk dashboard

Op een persoonlijk dashboard kunnen huurders zien hoeveel energie ze hebben verbruikt en hoeveel stroom hun zonnepanelen opwekken. De woonconsulent laat meteen na de oplevering van de woning zien hoe huurders toegang krijgen tot hun persoonlijke dashboard en hoe het werkt. “Het is leuk om te zien hoe positief bewoners zijn wanneer ze hun eigen energiegebruik van de afgelopen week terugzien op hun smartphone of tablet.”, aldus Ferry van Asperen. “Ook berekent het dashboard het te verwachten energiegebruik tot het einde van het jaar. Dit geeft de mogelijkheid om tijdig bij te sturen. Zo sta je nooit voor onaangename verrassingen.”

Dagelijks worden de prestaties van deze woningen gemeten. De data is goed beschermd en wordt niet gedeeld met anderen. Bij afwijkingen, zoals een storing of een te lage opwekking, onderneemt de woonconsulent direct actie om de problemen op te lossen. “Wanneer een huurder inhoudelijke vragen heeft, beantwoord ik deze samen met een dataspecialist van Fijn Wonen. Op deze manier heb je de garantie dat je woning ook daadwerkelijk de afgesproken prestaties levert.”, sluit Ferry van Asperen af.