Huurtoeslag

Hieronder staan de veelgestelde vragen over huurtoeslag. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Huurtoeslag

Welke gegevens heb ik nodig om huurtoeslag aan te vragen?

Algemeen

Dit heb je nodig:

  • Naam- en adresgegevens, geboortedatum, burgerservicenummer en inkomensgegevens van jezelf en eventuele (toeslag)partner (of eventuele medebewoners);
  • Rekeningnummer waarop de toeslag moet worden overgemaakt (dit moet het rekeningnummer zijn van degene op wiens naam de toeslag wordt uitbetaald);
  • Een geldig identiteitsbewijs (bij een afspraak op uw belastingkantoor of een toeslagenservicepunt);
  • Huurgegevens;
  • (Indien van toepassing) een machtiging van je toeslagpartner (alleen wanneer je de toeslag gaat aanvragen bij de belastingkantoor of toeslagenservicepunt en je toeslagpartner niet mee kan komen).

Stopt de huurtoeslag automatisch als ik mijn huur opzeg?

Algemeen

In sommige gevallen moet je de huurtoeslag zelf stopzetten. Bijvoorbeeld als je:

  • in een koopwoning gaat wonen;
  • verhuist naar een huurwoning waarvoor je geen toeslag kunt krijgen;
  • woont in een recreatiewoning of vakantiewoning;
  • verhuist naar het buitenland;
  • langer dan 1 jaar gedetineerd bent.

Meer informatie vind je hier: Belastingdienst/toeslagen.

Kan ik huurtoeslag aanvragen?

Algemeen

Of je recht hebt op huurtoeslag, kun je hier checken.

Wordt mijn huurtoeslag automatisch aangepast na de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

In de meeste gevallen wel.

Check 'Mijn Toeslagen'

Actium geeft de jaarlijkse huurverhoging door aan de Belastingdienst. Je ziet de nieuwe huurprijs terug in 'Mijn toeslagen' op de website van de Belastingdienst.
Zie je de jaarlijkse huurverhoging niet terug in jouw account bij de Belastingdienst? Dan moet je dit alsnog zelf doen. 

Jouw toeslag zo snel mogelijk aangepast

De Belastingdienst past jouw toeslag zo snel mogelijk aan. Heb je vragen over de aanpassing van jouw toeslag? Neem dan contact op met De Belastingdienst. Je kunt hen bereiken via:

De Belastingtelefoon
Je kan daar terecht met vragen over belastingen en toeslagen. 

Tel: 0800 - 0543 (gratis)
Bel je vanuit het buitenland? Bel dan: +31 555 385 385.

Bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 8.00 en 20.00 uur en op vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

Zorg dat je jouw burgerservicenummer bij de hand hebt. Zonder nummer krijg je geen persoonlijke informatie.

Er verandert iets in mijn situatie, heeft dat invloed mijn huurtoeslag?

Algemeen

Soms hebben veranderingen gevolgen voor de hoogte van jouw huurtoeslag.

Lees via de Belastingdienst/Toeslagen wat je moet doorgeven en hoe je dat doet.