Storingen en gebreken

Hieronder staan de veelgestelde vragen over storingen en gebreken. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Storingen en gebreken

Mijn ruit/glas is kapot of beschadigd

Algemeen

Heb je het glas niet met opzet gebroken of beschadigd? Dan vervangen wij het glas gratis. Heb je opzettelijk het glas gebroken, bijvoorbeeld bij buitensluiting? Dan vervangen wij de ruit, maar zijn de kosten voor jou.

Ik heb een stroomstoring/kortsluiting

Algemeen

Controleer altijd eerst of één van je eigen apparaten kortsluiting veroorzaakt. Als dit zo is, kun je de stroomstoring namelijk eenvoudig zelf oplossen. En als wij wel een elektriciën sturen, terwijl je eigen apparatuur zorgt voor de kortsluiting, dan worden de kosten aan je doorberekend.

Stekkerproef
Om erachter te komen of één van je eigen apparaten de oorzaak is, kun je de stekkerproef uitvoeren. Volg hiervoor deze stappen:

  • Schakel alle groepen in de meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen;
  • Verwijder in de hele woning alle stekkers uit de stopcontacten. Vergeet de stekkers in bijvoorbeeld je schuur of berging niet!
  • Schakel de aardlekschakelaar in de meterkast weer in;
  • Schakel nu de groepen in de meterkast opnieuw in;
  • Plaats alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet daarbij ook de apparaten één voor één aan. Wacht tot het apparaat automatisch aanslaat voordat je verder gaat met het volgende apparaat;
  • Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat je een stekker in het stopcontact steekt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de oorzaak van de storing;
  • Zorg voor reparatie of vervanging van dit apparaat.

Zorgt geen van je apparaten voor problemen, maar blijft de stroom toch uitvallen? Controleer dan voor de zekerheid of er geen sprake is/was van overbelasting (teveel actieve apparaten op dezelfde groep).

Blijft uw aardlekschakelaar uitvallen?
Dan zit het probleem waarschijnlijk in de installatie. Als je de stekkerproef hebt gedaan en zeker weet dat het ook niet met overbelasting te maken heeft, dan kun je (verder gaan met) je Reparatieverzoek indienen bij Actium.

Mijn doucheslang is lek/kapot

Algemeen

Deze kunt u laten vervangen. Hiervoor kunt u een Reparatieverzoek indienen. U kunt eventueel uw doucheslang ook omruilen op ons kantoor. Neem hiervoor altijd eerst contact met ons op via 0592 400 100.

Ik heb een lek in mijn waterleiding

Algemeen

Afhankelijk van waar de lekkage zit, kun je dit melden bij de watermaatschappij of bij Actium:

  • Een lekkage vóór de meter (tussen hoofdkraan en watermeter) én in de watermeter zelf meld je bij de watermaatschappij.
  • Een lekkage ná de meter (dus zodra het water de woning 'binnen is gekomen') kun je telefonisch melden bij Actium via 0592 400 100. Wij schakelen dan meteen een installatiebedrijf in.

Wie kan mij helpen bij kleine klussen in huis?

Algemeen

Klussendienst

Voor kleine klusjes, zoals het bijvullen van uw cv-ketel of het vervangen van lampen, bent u zelf verantwoordelijk. Heeft u hierbij toch hulp nodig, dan kunt u het beste een vriend(in), familielid, kennis of één van uw buren vragen.

Klussendienst(en)

In ons werkgebied zijn er een aantal klussendiensten actief. Zij kunnen u helpen als u zelf niet in staat bent om de klus uit te voeren. 

De klussendienst helpt inwoners bij kleine reparaties en klusjes in en rondom de woning, zoals:

  • Douchebeugels, toiletbeugels en wc-brillen bevestigen;
  • Lamp, spiegel of schilderij ophangen;
  • Een rolgordijn ophangen;
  • Eenvoudige problemen met computer, internet of telefoon;
  • Eenmalige tuinwerkzaamheden, zoals een heg knippen;
  • Het verplaatsen van meubels.

Hoe werkt het?
U kunt zelf contact opnemen met de klussendienst om te vragen of zij u kunnen helpen.

Welke klussendiensten kennen wij?

Klussendienst van Vaart en Welzijn in Assen
Espria (voor leden)
Welzijn MensenWerk Meppel
Westerveldvoorelkaar
Welzijn in Noordenveld
Stichting Present Assen

 

Heeft u een tip?
Mocht u een klussendienst kennen die niet in bovenstaand overzicht staat vermeld horen wij dit graag! 

Mijn leidingen zijn (bijna) bevroren

Algemeen

U moet zelf maatregelen nemen om leidingen 'vorstvrij' te houden. Dit geldt ook voor leidingen in ruimtes die minder goed geïsoleerd zijn (zoals een berging).

Bevroren leidingen voorkomen:

  • Waterleiding: van tevoren water aftappen en isolerende schuimrubberen buisisolatie plaatsen.
  • Leiding verwarming: alle radiatoren opendraaien en de thermostaat op minimaal 17 graden houden (zodat het water blijft stromen).

Klik hier voor meer informatie over het voorkomen en oplossen van bevroren leidingen. Probeer de leiding zelf te ontdooien met bijvoorbeeld een warme doek of straalkachel. Lukt dit niet? Neem contact met ons op. Wij sturen dan een installatiebedrijf om het probleem te verhelpen.

Mijn afzuigkap is stuk/zit los

Algemeen

Als de afzuigkap van uzelf is, bent u zelf verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie. Is de afzuigkap niet van uzelf? Dan kunt u deze natuurlijk laten herstellen.

  • Heeft u een motorloze afzuigkap (aangesloten op het centrale mechanische ventilatiesysteem)? Dan kunt u rechtsteeks contact opnemen met de onderhoudspartij van uw CV en mechanische ventitatie (Feenstra, Energiewacht of Suurmeijer), om een afspraak te maken.
  • Heeft u een afzuigkap mét motor? Dan kunt u uw reparatieverzoek indienen bij Actium via Reparatieverzoek indienen.

Klemmetjes, filters en lampjes
Als één of meerdere klemmetjes zijn afgebroken, dan kunnen wij deze opsturen. Ook it kunt u melden via Reparatieverzoek indienen. Filters en lampjes in de afzuigkap moet u zelf vervangen.

Ik heb problemen met mijn (gas)fornuis / (inductie) kookplaat

Algemeen

Uw gasfornuis/kookplaat is van de huurder zelf, dus het onderhoud hiervan is voor eigen rekening. Ook een eventuele kapotte gasslang moet je zelf vervangen. Zit het probleem in de aansluiting/gaskraan of bijv. een te hoge gasdruk? Dan kun je dit wel bij ons melden via Reparatieverzoek indienen.

Mijn binnendeur klemt/is stuk/beschadigd

Algemeen

Bij een klemmende binnendeur, of als er problemen zijn met de deurklink of scharnieren, dan kun je een reparatieverzoek indienen via Reparatieverzoek indienen. Eén van onze monteurs komt langs om dit te herstellen. Actium vervangt de binnendeur alleen als deze door ouderdom/normale slijtage niet meer te herstellen is. In alle andere gevallen (of als je de deur zelf hebt beschadigd) zijn de kosten voor jezelf. 

Mijn kabelaansluiting werkt niet

Algemeen

Als er iets stuk is bij het AOP (centrale aansluitpunt) waar de kabel uw woning binnenkomt, dan kunt u contact opnemen met uw provider. Als het stopcontact stuk is, dan kunt u een reparatieverzoek bij ons indienen via Reparatieverzoek indienen.

Ik heb last van kalkaanslag

Algemeen

U bent zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden en ontkalken van uw sanitair (wc, wastafels, douche, etc.). Heeft u kalkaanslag op bijvoorbeeld uw sanitair? Probeer dit dan eerst zelf te verhelpen met een ontkalker. Lukt dit niet omdat de aanslag te hardnekkig is, dien dan een reparatieverzoek in via Reparatieverzoek indienen.

Ik heb last van tocht in mijn woning

Algemeen

Lees hier wat u zelf allemaal kunt doen aan tocht in uw woning.

Tochtstrips
Eens in de 8 jaar laten we schilderwerkzaamheden aan uw buitengevel (voor- en achterkant) uitvoeren. Dan worden ook de tochtstrips hersteld, geplaatst of vervangen door het schildersbedrijf. Zijn de tochtstrips van de buitenschil eerder toe aan vervangen? Dan je een Reparatieverzoek indienen. Voor het plaatsen/vervangen van tochtstrips in kozijnen binnen de woning ben je zelf verantwoordelijk.

Ik heb een storing aan mijn zonnepanelen of omvormer

Algemeen

De zonnepaneleninstallatie is op een aparte stroomgroep geplaatst in de meterkast. Wanneer er een storing heeft plaats gevonden zal de aardlekautomaat in de meterkast omlaag staan. Is de storing verholpen? Zet dan de aardlekautomaat weer omhoog.

Wanneer dit niet gebeurd functioneert de installatie niet en vindt er geen teruglevering plaats. Wij adviseren bij een storing van de zonnepaneleninstallatie om eerst in de meterkast te kijken of de aardlekautomaat omhoog of omlaag staat. De installatie werkt alleen als de omvomer omhoog staat, de werkschakelaar op ON staat en de aardlekautomaat omhoog staat. Verder adviseren wij om 1x per 1 a 2 maand te controleren of de zonnepaneleninstallatie in bedrijf staat (meterkast en bij de omvormer).

Ik heb problemen met mijn ramen/deuren/kozijnen

Algemeen

Heeft u last van een klemmende deur, een raam dat niet goed sluit, een slot dat niet (goed) werkt of een ander probleem met uw ramen/deuren/kozijnen? Dan kunt u dit natuurlijk laten repareren. Het hangt af van het materiaal van de kozijnen, waar u een melding maakt.

Heeft u houten of alimunium kozijnen of woont u in een VvE-complex?
Dan kunt u gewoon (verder gaan met) uw Reparatieverzoek indienen bij Actium.

Heeft u kunststof kozijnen?
Dan kunt u uw problemen niet melden bij Actium. Neem voor het maken van een afspraak rechtstreeks contact op met de SKK Kozijnwacht via 085 3038432. U hoeft hier natuurlijk niets voor te betalen. Let op: woont u in een VvE-complex? Meld dan uw reparatie bij Actium, ook als u kunstof kozijnen heeft.

Ik hoor een storend geluid vanaf het dak van mijn appartementencomplex

Algemeen

Woont u op de bovenste verdieping en hoort u een vreemd, storend of zoemend geluid? Dan wordt dit geluid waarschijnlijk gemaakt door de ventilatoren op het dak. U kunt dit het beste telefonisch aan ons doorgeven via 0592 400 100. Wij sturen dan een opdracht naar de onderhoudspartij om het probleem op te lossen.

Ik heb lekkage door de sneeuwval

Algemeen

In een periode waarin veel sneeuw valt en het ook hard waait, kan er sprake zijn van 'stuifsneeuw'. Dit is hele fijne sneeuw, die door de wind overal naar toe wordt geblazen: ook door alle (kleine) gaten en kieren in woningen. Hierdoor kan sneeuw bijvoorbeeld door kiertjes bij uw voordeur naar binnen komen, of zich verzamelen onder uw dakpannen. De smeltende sneeuw kan tijdelijk voor wateroverlast zorgen. Dit is heel vervelend, maar hier kunnen wij niets aan doen. Wij sturen in dat geval dus ook geen monteur bij u langs. Zodra de sneeuw volledig is gesmolten, houdt de 'lekkage' vanzelf op.

Heeft u nadat de sneeuw is gesmolten en alles is opgedroogd nog 'gevolgschade', bijvoorbeeld door ernstige vochtplekken? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan een opzichter inplannen om dit te komen beoordelen.

Mijn lamp is stuk

Algemeen

U moet zelf uw lampen vervangen als ze het niet meer doen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de lampjes van uw afzuigkap. Als de lamp het niet meer doet omdat er problemen zijn met de elektriciteit, dan kunt u dit natuurlijk wel bij ons melden. U kunt dan een .

Lamp op de galerij
Woont u in een appartementencomplex, en werkt de verlichting op de galerij (bijvoorbeeld bij uw voordeur) of in een gemeenschappelijke ruimte niet meer goed? Deze lampen zijn van Actium, dus daarvoor kunt u wel gewoon een Reparatieverzoek indienen.

Mijn intercom doet het niet

Algemeen

Als je de intercom niet meer hoort, hoeft het niet meteen een storing te zijn. Je kunt dit eenvoudig zelf controleren. Heb je misschien recent op het luidsprekerknopje gedrukt? Dan kan het zijn dat de intercom op 'mute' (stil) staat. Dit komt erg vaak voor! Met elke keer drukken wordt het volume iets hoger; en de stap ná het hoogste volume is dat het geluid volledig uitstaat. Hierdoor lijkt de intercom niet meer te werken. Maar door nogmaals (een paar keer) op het knopje te drukken, doet de luidspreker het weer gewoon.

Lost dit niets op, of is het een andere storing?
Dan kun je de storing natuurlijk bij ons melden via Reparatieverzoek indienen. Wij geven dan opdracht aan het bedrijf dat de intercom in onderhoud heeft, om een afspraak met je te maken.

Ik heb lekkage vanaf mijn dak

Algemeen

Hiervoor kunt u een Reparatieverzoek indienen. Lekt het heel erg, bijvoorbeeld omdat het continu regent? Bel ons dan via 0592 400 100. Wij schakelen dan direct een aannemer of dakdekker in.