Algemeen
Controleer altijd eerst of één van je eigen apparaten kortsluiting veroorzaakt. Als dit zo is, kun je de stroomstoring namelijk eenvoudig zelf oplossen. En als wij wel een elektriciën sturen, terwijl je eigen apparatuur zorgt voor de kortsluiting, dan worden de kosten aan je doorberekend.
Stekkerproef
Om erachter te komen of één van je eigen apparaten de oorzaak is, kun je de stekkerproef uitvoeren. Volg hiervoor deze stappen:
- Schakel alle groepen in de meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen;
- Verwijder in de hele woning alle stekkers uit de stopcontacten. Vergeet de stekkers in bijvoorbeeld je schuur of berging niet!
- Schakel de aardlekschakelaar in de meterkast weer in;
- Schakel nu de groepen in de meterkast opnieuw in;
- Plaats alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet daarbij ook de apparaten één voor één aan. Wacht tot het apparaat automatisch aanslaat voordat je verder gaat met het volgende apparaat;
- Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat je een stekker in het stopcontact steekt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de oorzaak van de storing;
- Zorg voor reparatie of vervanging van dit apparaat.
Zorgt geen van je apparaten voor problemen, maar blijft de stroom toch uitvallen? Controleer dan voor de zekerheid of er geen sprake is/was van overbelasting (teveel actieve apparaten op dezelfde groep).
Blijft uw aardlekschakelaar uitvallen?
Dan zit het probleem waarschijnlijk in de installatie. Als je de stekkerproef hebt gedaan en zeker weet dat het ook niet met overbelasting te maken heeft, dan kun je (verder gaan met) je Reparatieverzoek indienen bij Actium.