Assen, Thorbeckelaan-Noord

In totaal maken de zeven flats plaats voor vier flats aan de noordkant en twee flats aan de zuidkant. Daarmee komen er in totaal 140 appartementen terug aan de Thorbeckelaan, 28 meer dan in de huidige flats het geval was. Er is gestart met de bouw van de eerste vier flats. Voor de flats aan de zuidkant is eerst nog een bestemmingsplan nodig.

De 64 appartementen aan de noordkant worden vervangen door 80 sociale huurappartementen. De flats worden op dezelfde voetprints gebouwd en worden vijf etages hoog. Ook krijgen ze verschillende aardetinten. 

Per flat hebben we vijf appartementen van circa 55 m² met een huurprijs circa € 613,20,- excl. servicekosten (prijspeil januari 2023). Deze appartementen bestaan uit een entree, badkamer met toilet, woonkamer met open keuken, één slaapkamer, een technische ruimte en een balkon. Ook is er een lift aanwezig.

Daarnaast hebben we per flat vijftien appartementen van circa 65 m² met een huurprijs van € 647,19 excl. servicekosten (prijspeil januari 2023). Deze appartementen hebben een entree, badkamer met toilet, woonkamer met open keuken, twee slaapkamers, technische ruimte en een balkon.

Tussen de flats komen, ingepast in de groene parkachtige omgeving, parkeerplaatsen voor de bewoners die afgesloten worden met een slagboom. De toegang naar de parkeerplaatsen is straks vanaf de parallelweg van de Thorbeckelaan. Op het parkeerterrein komen voorzieningen zodat daar later makkelijk laadpalen geplaatst kunnen worden als er vraag naar is. Daarnaast komen er in de kelder aansluitpunten voor scootmobiels en e-bikes. De individuele woningen worden voorzien van zonnepanelen die op het dak van het complex worden geplaatst.

Openbare ruimte

Naast de parkeerplaatsen tussen de vier flats, komen er extra parkeerplekken langs de parallelweg van de Thorbeckelaan. Deze worden voorzien van oplaadpunten voor elektrische auto’s. Om de verkeersveiligheid te vergroten, komt er een fietsoversteek in de Thorbeckelaan ter hoogte van Marturia met een verbinding naar CKC Het Kompas.

Om water tijdens piekbuien voldoende te kunnen afvoeren, worden er wadi’s in het groen tussen de flats aangelegd. We doen ons best om zoveel mogelijk bomen te behouden, vanwege het beeldbepalende karakter. Ook komen er meer verschillende nieuwe bomen en andere beplanting terug voor een betere biodiversiteit. Naast het behouden van het waardevolle groen en de aanleg van wadi’s doen we ook zoveel mogelijk aan hergebruik van materialen. Zo krijgen de 60 jaar oude klinkers een tweede leven in de rijbaan van de parkeervakken en in de voetpaden. De parkeervakken zelf worden van half open verharding en zijn daarmee klimaat adaptief. Vanuit Mijn Buurt Assen gaan we met de toekomstige bewoners en omwonenden kijken of er nog behoefte is aan een plek voor bewegen, spelen en ontmoeten.

Hieronder staan de veelgestelde vragen over nieuwbouwprojecten. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Nieuwbouwprojecten

Welke nieuwbouwprojecten zijn er?

Algemeen

Een actueel overzicht van waar wij nieuwe woningen bouwen vindt je via projecten.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwbouwwoning?

Algemeen

Als de nieuwe woning wordt opgeleverd, kun je de sleutel van de woning afhalen op ons kantoor of krijg je de sleutel in de woning zelf overhandigd. Dit verschilt per project. Je krijgt dan ook een informatiemap over de woning waarin staat hoe alle installaties werken, hoe het zit met de garantietermijnen, etc.

Ik ga een nieuwbouwwoning huren. Hoe zit het met gas, water en elektra?

Algemeen

Je bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van contracten bij het waterbedrijf en een energieleverancier. Onze nieuwbouwwoningen zijn gasloos. Je hoeft dus alleen een contract voor water en elektra af te sluiten.

Regel dit zo spoedig mogelijk (in elk geval binnen een paar werkdagen nadat je de woning huurt). Dit voorkomt dat de woning volledig wordt afgesloten van elektra en water.

Soms heeft het nutsbedrijf dat de aansluitingen heeft aangelegd niet op tijd doorgegeven dat de nieuwbouwwoning is opgeleverd. In dat geval kun je zelf alvast de 'aansluiting identificatie code' (EAN-code) doorgeven aan een door jou gekozen leverancier, waarna je een contract kunt afsluiten. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Ga naar www.eancodeboek.nl;
  2. Vul je adresgegevens in en kies bij 'Bijzondere aansluiting' voor n.v.t.;
  3. Zoek op marktsegment 'Elektriciteit';
  4. Geef de EAN-code (13 cijfers) onder 'EAN Netbeheerder' door aan de leverancier.

Waarom bouwen jullie zo weinig woningen voor grote gezinnen?

Algemeen

Wij doen dit omdat er in de toekomst meer (levensloopbestendige) woningen nodig zijn voor de kleinere huishoudens/gezinnen, dan voor grote gezinnen.

Steeds minder grote gezinnen zoeken een sociale huurwoning
Bij het ontwerpen van nieuwe woningen houden we rekening met 'demografische ontwikkelingen'. Dit betekent dat we kijken naar de samenstelling van de bevolking. We weten uit recent onderzoek dat onze woningzoekenden straks vooral huishoudens van 1 of 2 personen zijn. Dit zijn vaak ook oudere huurders. 

We laten vraag en aanbod op elkaar aansluiten
Wij gaan ervan uit dat een woning ongeveer 80 jaar meegaat. We proberen dus vooruit te blijven denken, om overschotten of tekorten te voorkomen. We bouwen daarom vooral kleinere woningen met minder slaapkamers en een betaalbare huurprijs voor de kleinere huishoudens. Deze huizen zijn geschikt voor oudere mensen, maar natuurlijk ook voor mensen van andere leeftijden. Zo zorgen we dat het aanbod woningen aansluit op de vraag naar woningen.

Ik heb overlast van woningen die jullie aan het bouwen zijn

Algemeen

We begrijpen dat de overlast die wordt veroorzaakt door de bouwwerkzaamheden aan onze nieuwe woningen voor je ongemakkelijk is. 

Bouwwerkzaamheden kunnen tijdelijke overlast met zich meebrengen, zoals geluid, stof en verkeershinder. We begrijpen dat dit invloed kan hebben op de dagelijkse routine en wooncomfort. We willen je verzekeren dat we er alles aan doen om de impact tot een minimum te beperken en de werkzaamheden zo spoedig mogelijk af te ronden.

Mochten er specifieke zorgen of vragen zijn die je wilt bespreken, dan kan je dit bij ons melden via Klacht melden