impressie afbeelding

Zoeken

Veelgestelde vragen

 

Hieronder vindt u alvast een aantal veelvoorkomende vragen.

Staat uw vraag er niet tussen? Zoek dan op een trefwoord via de zoekbalk hierboven.

 

Is mijn CV-ketel veilig?

Momenteel worden er vragen gesteld naar de brandveiligheid van CV-ketels van het merk Agpo Ferroli van het type Econpact en Megadens die tussen 2003 en 2011 geplaatst zijn in onze woningen. Misschien zag of hoorde u hier al iets over via tv-programma Kassa. Heeft u een ketel van een ander type, merk of jaar? Dan geldt deze informatie niet voor u.

Is mijn ketel veilig?

Er ontstaan problemen in de ketel als de warmtewisselaar verstopt raakt. Hierdoor zou warmtestuwing in de verbrandingskamer (warmtewisselaar) ontstaan en het aluminium eromheen smelten. De problemen doen zich vooral voor bij zwaar vervuilde ketels. Onze ketels worden regelmatig en goed onderhouden door deskundige installateurs, daarom zien wij niet direct een groot risico op brandgevaar bij de CV-ketels in onze woningen. Daarnaast is er op advies van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit en keuringsinstituut Kiwa (Keurings Instituut voor Waterleiding Artikelen) vanaf 2009 een modificatie (technische aanpassing) in de ketels aangebracht. Hierdoor wordt de kans op een uitslaande brand beperkt.

Wel is het essentieel dat deze ketels - net als andere ketels - regelmatig onderhouden worden door onze gespecialiseerde installateurs. Heeft u in de afgelopen tijd een onderhoudsafspraak gemist? Dan is het belangrijk alsnog een controle te laten uitvoeren. Neem dan contact met ons op. Voorkom zo dat u en uw buren onnodig risico lopen.

Wat doet Actium?

 Om risico’s tot een minimum te beperken doen we het volgende:

  • We gaan bij dit type ketels jaarlijks onderhoud uitvoeren in plaats van de gebruikelijke twee jaar. Mocht er meer onderhoud nodig zijn dan voeren we dat natuurlijk uit.
  • We controleren of de technische aanpassing (modificatie) in alle ketels daadwerkelijk is aangebracht. Als dat niet zo is, zorgen we ervoor dat de aanpassing alsnog wordt gedaan.
  • We zijn in gesprek met de installateurs en collega woningcorporaties om alle CV-ketels versneld te vervangen. We beginnen met de oudste ketels. Als het kon, zouden we alle ketels nu meteen vervangen, maar we zijn ook realistisch. We hebben 2100 ketels van dit merk en deze types die vervangen moeten worden, dat lukt niet van vandaag op morgen.

Waar kan ik terecht met mijn vragen?

U kunt ons altijd bereiken. Dit kan telefonisch op 0900 0604 of via contact@actiumwonen.nl.

Hoe kan ik mij bij Actium inschrijven als woningzoekende?

Als u graag een woning wilt huren van Actium, dan kunt u zich bij ons inschrijven als woningzoekende op www.hurenvanactium.nl. Als u alle gegevens heeft ingevuld, ontvangt u een e-mailbericht met een link. Hiermee kunt u uw inschrijving activeren. Na betaling van het inschrijfgeld is uw inschrijving definitief en kunt u reageren op ons woningaanbod.

Inschrijfkosten

Een inschrijving bij Actium kost €12,50 per jaar. Wij vragen u jaarlijks of u deze inschrijving wilt verlengen. U bent altijd zelf verantwoordelijk voor de betaling van de inschrijf- en verlengingskosten, ook als u ons bericht niet heeft gelezen of ontvangen.

Voorwaarden

  • U moet minimaal 17 jaar zijn. U komt pas vanaf 18 jaar in aanmerking voor een woning.
  • U mag maar één keer ingeschreven staan als hoofdaanvrager bij Actium.
  • U kunt zich niet als hoofdaanvrager inschrijven als u al als medeaanvrager bij ons bekend bent.

Een inschrijving is persoonsgebonden en dus niet overdraagbaar op iemand anders.

Ik heb dringend woonruimte nodig. Kom ik in aanmerking voor urgentie?

Er zijn situaties denkbaar waarin u zeer dringend een andere woning nodig heeft. U kunt bij Actium alleen in zeer uitzonderlijke gevallen in aanmerking komen voor een urgentieregeling. Er zijn twee vormen van urgentie: sloopurgentie en medische urgentie. Alleen in deze situaties kunt u in aanmerking komen voor urgentie:

Sloopurgentie
Bent u huurder van Actium en gaan wij uw woning slopen? Dan krijgt u van ons een sloopurgentie, zodat u met met voorrang kunt reageren op het beschikbare woningaanbod. 

Medische urgentie
Heeft u acute lichamelijke klachten en kunt u daardoor niet voldoende veilig en zelfstandig in uw huidige woning blijven wonen? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor medische urgentie. Lees hier meer over de voorwaarden voor medische urgentie.

Om mijn account aan te maken heb ik een klantnummer nodig. Waar vind ik die?

Huurde u voor 1 november 2018 al een woning van ons? Dan heeft u een brief ontvangen met een uitleg over onze vernieuwde website (sinds mei 2018), waarin ook uw klantnummer staat vermeld.

Als u na 1 november 2018 een woning van ons bent gaan huren, dan vindt u uw klantnummer in de mail met de uitnodiging voor oplevering en sleuteloverdracht die u van ons heeft gekregen.

Heeft u geen brief ontvangen of kunt u de mail niet terugvinden, en weet u niet wat uw klantnummer is? Stuur ons dan een bericht via de contactpagina.

Wanneer voert Actium onderhoud uit aan mijn woning?

Op de pagina Onderhoud installaties kunt u zien wat het 'planjaar onderhoud' van uw woning is. Daarnaast leest u normaalgesproken in het onderhoudsmagazine of en zo ja, welke werkzaamheden er in het komende jaar gepland staan voor uw woning. Het onderhoudsmagazine van 2019 is echter nog niet beschikbaar, omdat door diverse omstandigheden niet met zekerheid te zeggen is welke bouwkundige projecten wel of niet worden uitgevoerd in 2019. Als wij bij u onderhoud gaan uitvoeren, ontvangt u hierover tijdig schriftelijk bericht.

Hoe bepaalt Actium welke woningen zonnepanelen krijgen?

We investeren volop in het energiezuiniger maken van onze woningen. Ons doel is dat in 2020 ons gemiddeld energielabel een B label is. Om dit te bereiken, brengen we de komende jaren waar nodig energiebesparende voorzieningen aan, zoals isolatie, dubbelglas en een hoogrendements cv-ketel. Wanneer woningen ondanks deze voorzieningen blijven steken op energielabel C, D of lager, dan voorzien wij deze van zonnepanelen. Dit doen wij kosteloos. 

Ik heb een reparatieverzoek. Hoe kan ik dit indienen?

U kunt uw reparatieverzoek direct bij ons indienen én inplannen via de pagina Reparatieverzoek. Raadpleeg altijd eerst ons Onderhouds-ABC, zodat u weet welke reparaties wij voor u uitvoeren en waarvoor u zelf verantwoordelijk bent.

Voor sommige gebreken of defecten hoeft u bij ons geen melding te maken, maar kunt u rechtstreeks contact opnemen met de onderhoudspartij:

- Verstopping: RRS (0800 0991 313).
- Hang- en sluitwerk kunststof kozijnen: SKK (0900 8420).
- Verwarming/ geiser Zie Onderhoud installaties
- Huurgeiser: Rendo (0521 595 555).
- Elektrische huurboiler: Energiewacht (0800 0388).
Hoe meld ik overlast (stank, geluid, vervuiling)?

Wat vervelend dat u overlast ervaart. Niet iedereen is zich ervan bewust dat ze overlast veroorzaken. Actium vraagt u daarom om bij overlast eerst zelf contact met uw buren op te nemen. Als er sprake is van aanhoudende overlast, dan kunt u contact opnemen met Buurtbemiddeling of de wijkagent.

Bekijk in dit overzicht bij wie u met uw melding het beste terecht kunt.

Via het contactformulier op onze website kunt u de overlast aan ons melden en aangeven welke actie u zelf al heeft ondernomen. Het is belangrijk om data en tijdstippen bij te houden waarop de overlast plaatsvindt. Op deze manier kunnen wij klachten op de juiste manier verzamelen en eventueel een dossier vormen voor het nemen van juridische stappen.

Is er sprake van strafbare feiten, ernstige geluidsoverlast (’s avonds / ’s nachts), bedreiging, geweld en/of criminele activiteiten? Schakel dan de politie in via telefoonnummer 0900 8844.

Hoe kan ik mijn huur opzeggen?

Klik hier om uw huuropzegging online door te geven. Ook kunt u natuurlijk uw contract telefonisch opzeggen (via 0900 0604), of bij ons op kantoor. Naar aanleiding van uw huuropzegging plannen wij altijd in overleg een voor- en een eindinspectie in. Zodra wij uw opzegging hebben verwerkt, sturen wij u een bevestiging van de huuropzegging met daarbij de richtlijnen voor de oplevering van uw woning. 

Opzegtermijn

De opzegtermijn bedraagt minimaal één maand en de dag waarop de huurovereenkomst eindigt moet een werkdag zijn. Dus als u de huur per 12 mei wilt beëindigen, dan moet u dit uiterlijk op 12 april aan ons melden. Hoe langer van tevoren u de huur opzegt, des te eerder weet u hoe u uw woning moet achterlaten. Ook heeft u dan meer kans dat de nieuwe huurder spullen van u overneemt.

Ik heb een huurachterstand. Wat nu?

Geldproblemen lossen we samen op! Het hebben van geldproblemen is niet iets om u voor te schamen. Het kan iedereen overkomen. Bijna één op de vijf huishoudens in Nederland heeft problematische schulden of zit in de gevarenzone. Het is belangrijk om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen, want hoe langer u wacht, des te meer de situatie verslechtert.

Gelukkig staat u er niet alleen voor. De medewerkers van de afdeling Incasso kijken graag samen met u naar een passende oplossing, bijvoorbeeld wanneer u uw huur niet (op tijd) kunt betalen. In sommige gevallen treffen we een betalingsregeling of brengen we u in contact met maatschappelijke instanties die kunnen helpen om uw financiën weer op orde te brengen. U kunt ons bereiken op 0900 0604.

Waarom kan ik bij Actium twee verschillende accounts aanmaken?

U kunt bij ons een account aanmaken als woningzoekende en een account als huurder.

Bent u op zoek naar een huurwoning? Ga dan naar www.hurenvanactium.nl. Dit is een pagina van WoningNet waarop wij al onze beschikbare huurwoningen publiceren. Hier kunt u zich voor €12,50 inschrijven als woningzoekende, zodat u kunt reageren op het woningaanbod.

Sinds het voorjaar van 2018 kunnen al onze huurders ook een account aanmaken op onze vernieuwde website www.actiumwonen.nl. Met dit account kunt u als huurder allerlei zaken direct online en regelen en inzien. Als u geen huurder bent, dan kunt u geen account aanmaken op deze website.

Bent u huurder van Actium én op zoek naar woonruimte? Dan kunt u twee accounts aanmaken: 

Ik wil een account aanmaken, maar mijn gegevens kloppen niet. Wat nu?

Het aanmaken van een account/ inloggen op deze website is alleen bedoeld voor onze huurders. Bent u geen huurder van Actium, maar woningzoekende? Ga dan naar www.hurenvanactium.nl om het actuele huuraanbod te bekijken.

LET OP: Logt u voor de eerste keer in op deze vernieuwde website? Dan is het belangrijk dat u eerst een account aanmaakt. Pas daarna kunt u inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord.

Heeft u alle gegevens ingevuld, maar krijgt u een melding dat de gegevens niet kloppen? Dan heeft dit te maken met de combinatie van onderstaande gegevens:

- Postcode + huisnummer.
- Geboortedatum: vul hier de geboortedatum in van de eerstgenoemde huurder op het contract.
- Klantnummer: dit nummer (een K gevolgd door 8 cijfers, bijv. K00001234) vindt u in brieven die u van ons ontvangt, of kunt u bij ons opvragen.

Als u niet weet waarom het inloggen niet lukt, neem dan contact met ons op. Mogelijk hebben wij niet de juiste geboortedatum in ons systeem staan. Wij moeten dit dan eerst aanpassen voordat u uw account kunt aanmaken.

Garage

Huurt u alleen een garage van ons? Zorg er dan voor dat u de juiste postcode gebruikt, en ook het juiste huisnummer + toevoeging. Voorbeeld van deze laatste combinatie is '23GAR-5': u zult zien dat het systeem al een voorstel geeft voor de toevoeging zodra u een huisnummer heeft ingevuld.