Sloop

Hieronder staan de veelgestelde vragen over sloop van onze woningen. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Sloop

Mijn woning wordt gesloopt. Bij wie kan ik terecht met vragen hierover?

Algemeen

Informatie hierover vindt je in de brieven die wij sturen, en krijgt je tijdens de bewonersavond(en) die wij organiseren. Mocht je naar aanleiding van de brieven of bewonersavond(en) verdere vragen hebben, neem dan contact met Actium op via 0592 400 100. Onze projectmedewerkers Wijken zullen je te woord staan voor vragen.

Wordt mijn woning gesloopt?

Algemeen

Als jouw woning wordt gesloopt, dan word jij als bewoner meteen op de hoogte gebracht. We informeren je hierover ruim van tevoren, minimaal één jaar. 

Lees meer over het proces van sloop tot nieuwbouw in Uw rechten en plichten bij sloop (brochure).

Krijg ik een vergoeding als mijn woning wordt gesloopt?

Algemeen

Ja, als de woning door Actium wordt gesloopt krijgt je een vergoeding. Deze kan je gebruiken voor de verhuis- en herinrichting van je nieuwe woning.

De verhuiskostenvergoeding is € 7.428,- (2024). De hoogte van deze vergoeding is wettelijk bepaald en wijzigt jaarlijks. Nadat je de huur hebt opgezegd, betalen wij de verhuiskostenvergoeding uit. Dit doen wij in 1x. De vergoeding heb je dan binnen twee weken op je rekening staan.

Heb je een huurachterstand? Dan verrekenen wij dit met de verhuiskostenvergoeding. Kijk voor meer informatie in Uw rechten en plichten bij sloop (brochure).

Mijn woning wordt gesloopt. Helpen jullie mij met het vinden van een nieuwe woning?

Algemeen

Wij helpen niet actief met het zoeken naar vervangende woonruimte, maar je krijgt wel een sloop urgentie. Hiermee krijg je voorrang op andere woningzoekenden. Je moet wel zelf via Thuiskompas op zoek naar en reageren op een andere woning. Tijdens het huisbezoek kan overlegd worden met de Projectmedewerker Wijken of hulp nodig is.

Welk bedrijf voert sloopwerkzaamheden voor jullie uit?

Algemeen

Dit verschilt per sloopproject. Vaak werken wij met vaste partners, maar het kan ook zijn dat er een bedrijf door middel van aanbesteding wordt gekozen.

Mijn woning wordt gesloopt. Hoe zit het met de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Vanaf het moment dat je bericht ontving dat wij jouw woning gaan slopen, verhogen wij de huur niet meer. Dit heet huurbevriezing. De huurbevriezing geldt tijdens de duur van het hele project, met uitzondering van de servicekosten. De huurbevriezing stopt, zodra je verhuist naar de nieuwe woning.

Mijn woning wordt gesloopt. Hoe lang kan ik hier nog blijven wonen?

Algemeen

Je wordt hierover uitgebreid geïnformeerd tijdens bewonersavonden en eventuele bezoeken bij je thuis. Je krijgt hoe dan ook minimaal 1 jaar de tijd om vervangende woonruimte te zoeken.