Urgentie

Hieronder staan de veelgestelde vragen over urgentie. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Urgentie

Hoe vraag ik urgentie aan?

Algemeen

Beoordeling door Thuiskompas

Of je urgentie krijgt, wordt beoordeeld door Thuiskompas. Actium kan geen urgentie voor je regelen. 

Urgentie krijg je niet zomaar. Dit krijg je alleen in bijzondere situaties. De urgentiecommissie bekijkt jouw situatie en beslist of je wel of geen urgentie krijgt.

Urgentie aanvragen

  1. Urgentie aanvragen kan alleen via de urgentiewijzer van Thuiskompas. Aanvragen per mail neemt de urgentiecommissie niet in behandeling.
  2. Ga voor het aanvragen, en meer informatie, naar Urgentiewijzer. De voorwaarden voor urgentie zijn streng.
  3. Het aanvragen van urgentie kost € 25,-. Als de betaling is ontvangen, neemt de urgentiecommissie de aanvraag in behandeling. Je betaalt die € 25,- altijd. Ook als je geen urgentie krijgt, de urgentiecommissie de aanvraag niet kan behandelen of als je de aanvraag zelf intrekt.

Contact met Thuiskompas over urgentie

Heb je een vraag over urgentie of wil je overleggen of een aanvraag doen zinvol is?

  • Mail jouw vraag dan naar urgentie@thuiskompas.nl.
  • Bellen kan ook, iedere dinsdag en donderdag tussen 09.30 - 11.00 uur op 085 0498135.
  • Vul de in en geef aan dat je een gratis kansadviesgesprek wilt. Je wordt dan gebeld en krijgt advies over of een aanvraag zinvol is. Het gesprek duurt ongeveer 30 minuten. Het is belangrijk dat je de hele urgentiewijzer invult, voor het gesprek. 

Mijn woning wordt gesloopt. Krijg ik voorrang bij het vinden van een nieuwe woning?

Algemeen

Ja, je krijgt een sloop urgentie. Wij schrijven je in en voegen een urgentie toe. De standaardregels voor woningtoewijzing gelden. Je moet wel zelf via Thuiskompas op zoek naar en reageren op een andere woning.

Als je al een inschrijving als woningzoekende hebt, dan blijft deze inschrijving actief nadat je met urgentie een nieuwe woning hebt gevonden. Je hoeft je daarna dus niet opnieuw in te schrijven, en houdt de opgebouwde inschrijftijd.

Ik heb urgentie en op een woning gereageerd. Toch kreeg ik de woning niet aangeboden. Hoe kan dat?

Algemeen

Waarschijnlijk hebben er meer woningzoekenden met urgentie gereageerd. Als meerdere kandidaten met een urgentiestatus op dezelfde woning reageren, dan gaat de kandidaat met de langste urgentiewachttijd voor. De woningzoekende met het hoogste rangnummer krijgt de woning als eerste aangeboden. De rangordebepaling ziet er als volgt uit:

  • Toewijzingsregels en advertentievoorwaarden
  • Sloop urgentie
  • Medische urgentie
  • Inschrijftijd

Wat is urgentie en wanneer krijg je urgentie?

Algemeen

Wat is urgentie?

Urgentie betekent eigenlijk voorrang. Met urgentie maak je meer kans op een bepaalde woning dan andere woningzoekenden. Het is soms mogelijk urgentie te krijgen als je in een noodsituatie zit. 

Je krijgt urgentie niet zomaar, hiervoor zijn strenge regels. Ga naar Urgentiewijzer voor meer informatie.

Voorwaarden voor urgentie

Of je urgentie krijgt, wordt bepaald door Thuiskompas. Actium kan geen urgentie geven. Er wordt altijd gekeken naar jouw situatie en of het echt nodig is om urgentie te geven. Je moet in ieder geval voldoen aan de volgende voorwaarden*:

  • Je hebt een acute woonnoodsituatie.
  • De noodsituatie is niet je eigen schuld.
  • Je kunt de noodsituatie niet zelf oplossen.
  • Je staat ingeschreven als woningzoekende bij Thuiskompas.
  • Je bent 18 jaar of ouder.
  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit of beschikt over een geldige verblijfstitel.
  • Het belastbaar inkomen is lager dan €44.038 (bij een eenpersoonshuishouden) of €48.625 (bij een twee- of meerpersoonshuishouden).

* Deze voorwaarden zijn overgenomen van Thuiskompas op 6 februari 2024, je kunt hieraan geen rechten ontlenen. Thuiskompas beoordeeld elke aanvraag individueel.

Hiervoor krijg je geen urgentie

Je krijgt in ieder geval géén urgentie als:  

  • De noodsituatie door jezelf is ontstaan.
  • Je de situatie ook kan oplossen zonder dat je hoeft te verhuizen.
  • Je urgentie wilt omdat je zwanger bent en er geen ruimte is in je huis.
  • Je zelf een huis had kunnen vinden. Of dat binnen 3 maanden kunt vinden via Thuiskompas.
  • Je in de afgelopen 3 jaar al eerder urgentie kreeg in het werkgebied van Thuiskompas.
  • Je financiële problemen hebt door eigen keuzes.
  • Je relatie is verbroken. Een uitzondering is mogelijk als je het ouderlijk gezag en de dagelijkse zorg voor 1 of meer minderjarige kinderen hebt en de kinderen niet bij de andere ouder kunnen wonen voor hun eigen veiligheid.
  • Bij een moeilijke thuissituatie of problemen tussen ouders en kinderen.
  • Bij overlast of achterstallig onderhoud van het huis waar je nu in woont. Neem hiervoor contact op met de verhuurder.
  • Je wel recht hebt op het huis waarin je nu woont, maar dit recht niet gebruikt
  • Je inkomen of vermogen te hoog is. Daardoor kan je waarschijnlijk zelf een particulier huurhuis vinden of een huis kopen. 

Urgentie aanvragen

Je vraagt urgentie aan via Thuiskompas. Gebruik de Urgentiewijzer om alvast te checken of een aanvraag zinvol is. Een aanvraag kost namelijk € 25,-.