Buurtbemiddeling

Hieronder staan de veelgestelde vragen over buurtbemiddeling. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Buurtbemiddeling

Ik ervaar overlast van mijn buren. Wat kan ik hieraan doen?

Algemeen

Samen met jou willen we overlastproblemen voorkomen en oplossen. Maar met welke melding kun je nu bij wie terecht? Je vindt het in dit overzicht: Overlast - Samen voorkomen en oplossen

  1. Praat met je buren. Vaak weten mensen niet dat ze overlast veroorzaken. Een vriendelijk gesprek helpt meestal al. Praat daarom altijd eerst met je buren.
  2. Lukt of helpt praten met je buren niet? Dan kunt je www.problemenmetjeburen.nl inschakelen. Goed getrainde vrijwilligers helpen je om gezamenlijk een oplossing te vinden.
  3. Wil je de overlast (ook) bij ons melden? Dit kun je doen via: Overlast melden. Onze wijkconsulent neemt dan binnenkort contact met je op om de melding te bespreken. Samen gaan we op zoek naar een goede oplossing. Wij gaan altijd voorzichtig om met je gegevens en de melding.
  4. Is de overlast strafbaar? Bijvoorbeeld als het gaat om ernstige geluidsoverlast ('s avonds/'s nachts), bedreiging, geweld en/of criminele activiteiten? Schakel dan meteen de politie in via 0900 8844.

In ernstige gevallen van aanhoudende overlast, kunnen we juridische stappen ondernemen. Het is belangrijk om data en tijdstippen bij te houden (in een logboek) waarop de overlast plaatsvindt. Op deze manier verzamelen wij klachten op de juiste manier en kunnen we een overlastdossier maken.

Wanneer is iets overlast?

Er is een verschil tussen overlast en leefgeluiden. Leefgeluiden zijn normale geluiden van bewoners. Voorbeelden van leefgeluiden zijn:

  • deuren die worden dichtgedaan;
  • blaffende honden;
  • spelende kinderen;
  • douche- of toiletgeluiden.

Voorbeelden van geluidsoverlast zijn:

  • luide muziek (zowel overdag als 's nachts);
  • aanhoudend geblaf van honden;
  • deuren die vaak heel hard worden dichtgeslagen.

Ik heb overlast van woningen die jullie aan het bouwen zijn

Algemeen

We begrijpen dat de overlast die wordt veroorzaakt door de bouwwerkzaamheden aan onze nieuwe woningen voor je ongemakkelijk is. 

Bouwwerkzaamheden kunnen tijdelijke overlast met zich meebrengen, zoals geluid, stof en verkeershinder. We begrijpen dat dit invloed kan hebben op de dagelijkse routine en wooncomfort. We willen je verzekeren dat we er alles aan doen om de impact tot een minimum te beperken en de werkzaamheden zo spoedig mogelijk af te ronden.

Mochten er specifieke zorgen of vragen zijn die je wilt bespreken, dan kan je dit bij ons melden via Klacht melden

Ik heb de overlast met mijn buren besproken maar de situatie is niet verbeterd. Kunnen jullie helpen?

Algemeen

Lukt of helpt praten met je buren niet? Dan kun je buurtbemiddeling inschakelen. Goed getrainde vrijwilligers helpen je om gezamenlijk een oplossing te vinden. Buurtbemiddeling is gratis. Meer informatie en contactgegevens vind je via Overlast - Samen voorkomen en oplossen, www.problemenmetjeburen.nl en/of onderstaande websites.

Overlast melden bij Actium
Wil je de overlast ook bij ons melden? Dit kun je doen via: Overlast melden. Onze wijkconsulent neemt dan binnenkort contact met je op om de melding te bespreken. Samen gaan we op zoek naar een goede oplossing. Wij gaan altijd voorzichtig om met je gegevens en de melding.

Er ligt rommel/afval/vuil in (de buurt van) mijn woning of woongebouw

Algemeen

Dit kun je melden via Overlast melden.

Ik denk dat er een hennepkwekerij in een woning in mijn buurt zit

Algemeen

Vermoed je een hennepkwekerij?

  • Meld dit dan bij de politie via 0900 8844
  • Wil je anoniem blijven? Bel dan met Meld Misdaad Anoniem via 0800 7000
  • Meldt dit ook bij Actium via Overlast melden
  • Ben je niet zeker van je zaak en wil je overleggen met Actium? Bel dan 0592 400 100.

Een hennepplantage is te herkennen aan (een combinatie van) de volgende kenmerken:

  • Er is regelmatig of altijd een wietlucht te ruiken;
  • De ramen en gordijnen van een huis of van bepaalde kamers, zitten altijd dicht;
  • De ramen zijn vaak of altijd beslagen;
  • Er is een bromgeluid te horen (dit is de afzuiginstallatie);
  • Er worden regelmatig bouwmaterialen naar binnen gebracht;
  • Er zijn vaak korte stroomstoringen (er is bijvoorbeeld sprake van knipperende lampen);
  • Bij sneeuwval smelt de sneeuw op het dak sneller.

Actium heeft het verbod op de teelt van hennep in of in de nabijheid van de woning dan ook opgenomen in haar algemene huurvoorwaarden. Bij het aantreffen van een hennepplantage beëindigt Actium altijd het huurcontract. We maken geen uitzonderingen.

Wat is buurtbemiddeling?

Algemeen

Ervaar je overlast en lukt of helpt praten met je buren niet? Schakel dan buurtbemiddeling in. Goed getrainde vrijwilligers helpen je om samen een oplossing te vinden. Buurtbemiddeling is gratis.

Meer informatie vind je via Overlast - Samen voorkomen en oplossen, www.problemenmetjeburen.nl en/of onderstaande websites.

Hoe kom ik met buurtbemiddeling in contact?

Hieronder vindt je de contactgegevens van de contactpersonen:

  • Assen (Vaart Welzijn) Je kunt contact opnemen met de coördinator van de Buurtbemiddeling via telefoonnummer 088-0305160 of buurtbemiddelingassen@vaartwelzijn.nl.
  • Gemeente Ooststellingwerf (Scala-Welzijn) Contactpersoon: Gitty Verhoef. Zij is te bereiken via telefoonnummer 0516-567220 of via buurtbemiddeling@scala-welzijn.nl. Voor informatie kun je kijken op de website van Scala-Welzijn.
  • Gemeenten Hoogeveen en De Wolden (SWW) Buurtbemiddeling is te bereiken via telefoonnummer 0528 278 855 of 06-10928135 of via buurtbemiddeling@swwh.nl.
  • Gemeente Meppel (Welzijn MW) te bereiken via buurtbemiddelingmeppel@welzijnmw.nl of via telefoonnummer 085-2731444 (op werkdagen bereikbaar van 9.00–12.30 uur)
  • Gemeente Westerveld (Welzijn MW) Contactpersoon: Henk v.d. Meer. Hij is bereikbaar via h.vd.meer@welzijnmw.nl. Voor meer informatie kun je kijken op de website van Welzijn MW.