Planmatig onderhoud

Hieronder staan de veelgestelde vragen over planmatig onderhoud. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Planmatig onderhoud

Wat is planmatig onderhoud?

Algemeen

Planmatig onderhoud is onderhoud aan onderdelen van een gebouw waarvan we weten dat ze op termijn niet meer voldoen aan de kwaliteitseisen. Het gaat om werkzaamheden die steeds terugkomen, zoals buitenschilderwerk, het vervangen van keukens, maar ook het controleren en reinigen van cv-ketels.

In het begin van het jaar waarin we de werkzaamheden uitvoeren, informeren we je over de aanstaande onderhoudsbeurt. Daarbij geven we ook aan welke werkzaamheden we in en aan de woningen uitvoeren. Planmatig onderhoud is voor onze rekening. 

Sommige projecten hebben extra opties, bijvoorbeeld bij een keukenvervanging. Je kan er voor kiezen om tegen betaling extra bovenkasten of een langer aanrechtblad te kopen.

Hoe word ik geïnformeerd over planmatig onderhoud?

Algemeen

Wij informeren je een paar weken voor de start van de werkzaamheden aan de woning of complex. In de brief lees je de volgende informatie:

  • Of je als huurder overlast kunt verwachten;
  • Of je eventueel thuis moet blijven;
  • Of je bepaalde spullen moet weghalen (bijvoorbeeld tuinmeubelen);
  • De tijdsduur van de werkzaamheden;
  • Het bedrijf dat de werkzaamheden namens ons uitvoert;
  • Wie de contactpersonen zijn bij wie je terecht kunt voor vragen.

Als het mogelijk is, proberen we werkzaamheden tegelijkertijd uit te voeren om de overlast zoveel mogelijk beperken. Het bedrijf dat de werkzaamheden uitvoert, spreekt de exacte (datum) met je af. Het hangt namelijk vaak van het weer af of bepaalde werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden.

Ik krijg een nieuwe keuken, maar wil ook graag een uitbreiding van de keuken

Algemeen

Als het technisch mogelijk is, dan kan dat. We vervangen kosteloos de keukenblokken door een standaard keukenblok specifiek voor het complex. Eventueel heb je de mogelijkheid om tegen betaling extra opties uit te laten voeren. Denk aan een verlengd aanrechtblad, extra boven- of onderkastjes of een thermostatische kraan. dit geldt overigens ook voor bestaande keukens. 

Houd er bij extra opties wel rekening mee dat we bij toekomstige vervangingswerkzaamheden gebruikmaken van onze standaard materialen en afmetingen. Bij een verhuizing kan je de extra opties ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder. De nieuwe huurder is niet verplicht deze over te nemen. 

Ik krijg een nieuwe keuken, toilet en/of badkamer en ik mag kiezen. Hoe gaat het nu verder?

Algemeen

Op het keuzeformulier dat je destijds hebt ontvangen, kan je je keuzes doorgeven voor de keukenkastjes, keukenbladen, deurgrepen en/of tegels. Nadat je de keuze hebt doorgegeven, informeren wij je over eventuele extra kosten en over de planning van de werkzaamheden.

Wanneer voeren jullie (groot) onderhoud uit?

Algemeen

Actium heeft Rader Advies gevraagd om een conditiemeting uit te voeren in onze woningen om zo de staat van het onderhoud vast te stellen. Dit gaat om het onderhoud van de buitenkant van de woning, garage, berging, woonwagen en unit. Het gaat hier onder andere om schilderwerk, dakgoten etc.

Wij gebruiken deze opname om ons planmatig onderhoud te plannen. Deze opnames moeten worden verwerkt en gepland worden. Dit betekent niet dat wanneer er een opname is geweest dat je woning, garage, berging, woonwagen of unit ook het volgende jaar onderhoud krijgt. Wanneer je dit gepland staat voor onderhoud word je daar tijdig over geïnformeerd.

Moeten wij tijdens renovatiewerkzaamheden thuis zijn?

Algemeen

Wij informeren je hierover voor de start van de werkzaamheden. Voor bijvoorbeeld het schilderen van de deuren en ramen is het belangrijk dat je thuis bent. De ramen en deuren moeten namelijk na het schilderen openstaan tot de verf droog is.

Waarom voert Raderadvies een conditiemeting uit in mijn woning, garage, berging, woonwagen en unit?

Algemeen

Raderadvies komt langs om te kijken naar de staat van de woning, garage, berging, woonwagen en unit. De uitkomsten van het onderzoek komen op de langere termijnplanning en delen we niet met bewoners. Maar wat betekent dit voor jou? 

  • Er wordt een controle aan de buitenkant van de woning, garage, berging, woonwagen of unit gedaan. Je krijgt een bericht met een tijdsperiode waarin de inspecteurs in jouw wijk zijn;
  • Raderadvies belt bij enkele willekeurige adressen aan om de binnenkant van de buitenkozijnen, ramen en deuren te controleren voor een goed beeld van de technische staat;
  • Ziet Raderadvies gebreken aan een gebouw die direct gevaar opleveren? Dan melden ze dit direct aan de projectleider van Actium;
  • Zijn er tijdens de controle kleine gebreken (bijvoorbeeld een klemmende deur)? Meld deze dan via Reparatieverzoek indienen;
  • Ben je een bepaald moment niet thuis tijdens de tijdsperiode waarin Raderadvies langskomt? Dan hoef je dit niet door te geven. 

Wanneer jouw woning, garage, berging, woonwagen of unit op de planning komt voor planmatig onderhoud, ontvang je hier ruim van te voren bericht over.  

Wie is verantwoordelijk voor het schoonmaken van de dakkapel?

Algemeen

Tijdens het uitvoeren van schilderwerk, wordt ook de dakkapel schoongemaakt. Planmatig schilderwerk vindt over het algemeen eens in de 8 jaar plaats. In tussentijd ben je zelf verantwoordelijk voor het (laten) schoonmaken van de dakkapel.