Betalingsachterstand of betalingsregeling

Geldproblemen lossen we samen op! Het hebben van geldproblemen is niet iets om je voor te schamen. Het kan iedereen overkomen. Het is belangrijk om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Actium

Gelukkig sta je er niet alleen voor. De medewerkers van de afdeling Huurbetaling kijken graag samen met je naar een goede oplossing. Afhankelijk van je situatie, kunnen we bijvoorbeeld een betalingsregeling afspreken. Of we brengen je in contact met maatschappelijke instanties die je helpen om je geldzaken weer op orde te brengen.

Geldfit

Een organisatie waarmee we samenwerken is Geldfit. Lees op de website van Geldfit wat zij voor je kunnen betekenen, krijg tips en check op welke financiele regelingen jij recht hebt.

Voorzieningenwijzer

De VoorzieningenWijzer biedt diensten aan via Datgeldtvoormij.nl. Je kunt daar checken of jouw gemeente meedoet en direct een aanvraag doen of gesprek inplannen.

Kies je voor een persoonlijk gesprek? Dan zoekt een gecertificeerde consulent van de VoorzieningenWijzer voor je uit waar je recht op hebt en vraagt de regelingen voor je aan. Hiervoor gebruiken zij een app, die alle (gemeentelijke) regelingen en toeslagen kent.

Actium krijgt jouw gegevens niet
Actium is aangesloten bij de VoorzieningenWijzer, maar krijgt geen (financiele) gegevens van jou, als je een gesprek hebt met een consulent of een regeling aanvraagt. Dit is allemaal persoonlijk en uitkomsten worden niet met ons gedeeld.
Wij zijn aangesloten, omdat we het belangrijk vinden dan onze huurders inzicht kunnen krijgen in de regelingen waar zij recht op hebben. Zo proberen we eraan bij te dragen dat jij een gezonde financiele situatie hebt.

Hieronder staan de veelgestelde vragen over betalingsregelingen. Niet gevonden wat je zocht? Probeer het dan via de zoekfunctie rechtsbovenin, of stel je vraag via het contactformulier.

Veel gevraagd over Betalingsachterstand of betalingsregeling

Ik kan mijn huur niet betalen

Algemeen

Zit je financieel krap? Lukt het (even) niet om de huur op tijd te betalen? Maak je je zorgen over de huur(verhoging)? Dan gaan we graag met je in gesprek om samen te zoeken naar een oplossing. Geldproblemen zijn niet iets om je voor te schamen. Het kan iedereen overkomen. Het is belangrijk om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Hoe langer je wacht, hoe meer de situatie verslechtert.

Je kunt ons telefonisch bereiken op 0592 400 100.

Betalingsregeling

Onze consulenten Huurbetaling kijken samen met jou naar een passende oplossing. In sommige gevallen treffen we een betalingsregeling of brengen we je in contact met maatschappelijke instanties die helpen om je financiën weer op orde te brengen. 

Geldfit

Actium is aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute. Een initiatief hiervan is www.geldfit.nl. Hier kan je gratis en anoniem een test doen om meer inzicht te krijgen in jouw financiële situatie. Na de test krijg je een persoonlijk advies en krijg je een overzicht van beschikbare hulp in de buurt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een vrijwilligersorganisatie of gemeentelijk schuldhulploket.

Wil je liever bellen? Dat kan ook. Geldfit is gratis bereikbaar via 0800-8115. Je kunt jouw situatie anoniem uitleggen. De medewerker denkt met jou mee en verwijst je eventueel naar passende hulp in de buurt.

Datgeldtvoormij.nl

Soms heb je recht op meer regelingen dan je denkt. De VoorzieningenWijzer helpt je via Datgeldtvoormij.nl bij gemeentelijke regelingen, inkomstenbelasting, toeslagen en een passend energiecontract en zorgverzekering. De gemiddelde besparing van deelnemers ligt op ongeveer €500,- per jaar (15 april 2024, informatie via VoorzieningenWijzer).

Je kunt zelf online regelingen aanvragen, maar je kunt ook een keukentafelgesprek aanvragen met een gecertificeerde consulent van de VoorzieningenWijzer.  

Actium krijgt jouw gegevens niet

Actium is aangesloten bij de VoorzieningenWijzer (Datgeldtvoormij.nl) en Geldfit, maar krijgt geen (financiele) gegevens van jou. Dit is allemaal persoonlijk en uitkomsten worden niet met ons gedeeld.

Wij zijn aangesloten, omdat we het belangrijk vinden dan onze huurders inzicht kunnen krijgen in de regelingen waar zij recht op hebben. Zo proberen we eraan bij te dragen dat jij een gezonde financiele situatie hebt.

Ik wil mijn huur of factuur later/ in gedeeltes betalen

Algemeen

Je betaalt de huur standaard op de 1e dag van de maand (tenzij je iets anders met ons hebt afgesproken).

Lukt het een keer niet om op tijd te betalen? Laat ons dat dan zo snel mogelijk weten via Betalingsregeling aanvragen.

Een betalingsregeling aanvragen

Lukt het niet om de huur te betalen en wil je graag afspraken maken voor een langere periode? Dan kun je ook soms een betalingsregeling met ons afspreken. 

Check of je voldoet aan de voorwaarden voor een betalingsregeling:

  • Je woont al minimaal 1 jaar in de huidige woning;
  • Je kunt maximaal 1 betalingsregeling per 12 maanden aanvragen. Dit betekent dat er minimaal 12 maanden moeten zitten tussen 2 verschillende regelingen;
  • Je lost de huurachterstand in maximaal 6 termijnen af;
  • Je betaalt de huur op de 1e van de maand per automatische incasso.

Als jouw situatie voldoet aan de voorwaarden, dan kun je een Betalingsregeling aanvragen. Dat kan natuurlijk ook telefonisch via 0592 400 100.

Hoe hoog is mijn betalingsachterstand?

Algemeen

Als je een Mijn Actium account hebt, vindt je de betalingsoverzicht en eventuele huurachterstand bij Mijn betalingen. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier of contact met ons opnemen via 0592 400 100.

De deurwaarder stuurt een bericht dat mijn woning wordt ontruimd. Hoe kan ik dat voorkomen?

Algemeen

Neem voor informatie contact op met de deurwaarder of met onze consulent Huurbetaling via 0592 400 100.